Saturday, March 10, 2007

الفكر لا يقابل إلا بالفكر

3 comments:

Anonymous said...

سلام عليكم
كنت متردده الصراحه اكتب رأى فى الموضوع ده ولا لأ بس قلت مش فارقه
المهم
انا كانسان من حقى انقد اى حاجه حولى انسان تانى فكر تانى اى حاجه حتى لو النقد هدام مش مشكله بس يبقى فى اطار النقد
بس النقد يكون ازاى يكون مثلا انك تقول ان كذا وحش وكذا سئ وكذا بشع يعنى يعدد العيوب والمميزات لو كان شايف للحاجه مميزات
لكن مش يشتم مش يقول كلمه عامه شامله
مش مثلا اقول كليه هندسه كليه متخلفه وكل اللى فيها معاقين ذهنيا كده مش نقد كده من وجهه نظرى يعتبر نوع قله الادب
هو كريم عمل حاجه شبه كده ماشى يا عم انت واحد مش بتؤمن بان لا اله الا الله وبتقول لا اله الا انسان ( استغفر الله العظيم )انت حر وبتقول اللى مدايئك من اللى حواليك بس مش تشتم
يعنى انت لو حد يعرفك مثلا وقعد يقول فى كل حته دا فلان الفلانى فيه عيوب كذا وكذا وكذا هل ده يعتبر حريه فى الراى
حتى لو بتعتبر ده حريه فى الراى اول ما هتوصل للشتيمه اعتقد كده يبقى كتير وديه حاجه ملهاش دعوه بحريه الراى
وبعدين انا نفسى اعرف هوا استفاد ايه من النقد اللى هوا بيعتبره نقد يعنى هل غير حاجه!!!!!!
هل كان فيه وضع معين مش عجبه حاول يغيره
انا مش بحب اللى يقعد يقول كذا وحش وكذا غباء وكذا معرفش اي طيب انت عملت ايه علشان تغير اللى مش عجبك ولا حاجه
يبقى تتكتم احسن مش عاجبك حاجه فى الازهر حاول انك تغيرها ملكش فى جو انك تغير او مبتحبش تساعد حد يبقى ىاسكت يا اخى
او اتكلم من غير شتيمه

عارفه ان ممكن يكون رأى غبى وعكس رأيك بس اختلاف الراى شئ مطلوب طبعا

Anonymous said...

معلش فيه حاجه نسيت اقولها
مش معنى كلامى ان اى حد ينقد يتحبس لا خالص انا قصدت بس النقد من غير اهانه او انه يقول صفه بشكل مطلق على فئه معينه
...............
يعنى اكيد مثلا اى حد فينا بيضايق لما حد بره يكون رد فعله اول ما يسمع كلمه مسلم يقول تلقائى ارهابى مثلا ده كده صفه مطلقه لفئه معينه
المفروض الانسان يكون محدد فى كلامه لان مش كل المسلمين ارهابيين ومش كل الازهريين متخلفين
.....................
حته اخيره بس انا عارفه انى طولت اوى برخامه يعنى بس حته اخيره
بالنسبه لحكايه ان الواحد يمضى على ورقه انه ضد حبس كريم وكده حاسه انها فكره مش جيده لان كده كل واحد عايز يشتم حد يفتح النت ويشتم بقى مهى هيسه
وانا كمان مقدرش اتحمل مسئوليه الدفاع عن شخصيه زى ديه قدام ربنا
يعنى يوم القيامه لما ربنا يسالنى ليه وقفتى معاه اقوله علشان كان بيشتم فى الازهر اكيد مش سبب مقنع
...................
اسفه لو كنت طولت

BaBaNesmA said...

أكيد أنا معاكى
وأنا معترض على أى كلمة قالها كريم عامر لأنه بيدل على جهل فظيع وعدم وعى حتى بآداب النقد والحوار و ... و ...

بس الموضوع إن كريم عامر خد 4 سنين منهم سنة علشان أهان السيد الرئيس ، هل ده ينفع ؟

لازم نعرف إن البلد مش طايقة المدونين ، وكريم عامر ده _آسف فى اللفظ _ من أسفل المدونين ، وفى ناس كتير مش طايقة لا البد ولا الريس ولا حياتها
هل معنى كده إن أى واحد يتكلم يتحبس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟